بیست ایران / دانلود آهنگ فیلم خبر اس ام اس تفریحی،دانلود رایگان،سایت تفریحی،سرگرمی،اس ام اس،اخبار اقتصادی،اخبار سینما،هنری،دانلود موزیک،دانلود آهنگ،دانلود کتاب،عکس خفن،عکس بازیگران

خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

اگر از ابتدای تاریخ ساخت خودرو، مهندسین چشم اندازی از مسیر احتمالی طی شده خود داشتند، اکنون غیر از چند مورد استثنا، احتمالا شاهد محور جلو بودن تمامی خودرو ها می بودیم.

اما خوشبختانه یا متاسفانه، بیش فعالی نیمه راست مغز برخی از طراحان خودرو، اصرار زیادی بر اضافه کردن وزن و هزینه قابل توجهی بر محصولاتشان داشت.

در همین ابتدا یادآوری می کنیم که برای تشخیص محور جلو یا عقب بودن یک خودرو، کافی است کاپوت را بالا بزنید و به نحوه قرارگیری موتور توجه کنید.

اگر سیلندر های موتور به شکل عرضی قرار داشتند خودرو دیفرانسیل جلو، اما اگر موتور با ۹۰ درجه دوران در طول خودرو بود، خودرو محور عقب خواهد بود.

از مهمترین مزایای دیفرانسیل عقب بودن می توان به تقسیم وزن بهتر به علت تقسیم شدن قطعات انتقال نیرو در جلو و عقب، همچنین پیچیدگی کمتر در جلو و در نتیجه فرمان پذیری و هندلینگ بهتر اشاره کرد.

به زبان ساده وقتی بخشی از قطعات به عقب منتقل می شوند، خلوت تر شدن نیمه جلو می تواند دست کم با تعمیرات آسان تر و کم هزینه تر مفید به نظر برسد.

ولی از طرف دیگر سنگینی میل گاردان و موارد نگهداری و مراقبت آن در بازه های طولانی تر ، کم شدن فضای پایینی کابین به علت نیاز به تونل گاردان در زیر اتاق، مزایای آن را بی اثر می کند.

جالب است بدانید همین فرمان پذیری بهتر در شرایط کمی خاص مانند یخبندان و بارندگی مشکل ساز خواهد بود. چرا که خودرو چه دیفرانسیل جلو باشد چه عقب ، بیشتر وزن آن به دلیل قرارگیری موتور در جلو قرار دارد.

در نتیجه نبود وزن کافی بر لاستیک های عقب منجر به کاهش اصطکاک خواهد شد و همین فرمان پذیری بهتر، در شرایط کمی بحرانی به بیش فرمانی و لیز خوردن انتهای خودرو در پیچ ها منجر می شود. به همین دلیل است که امروزه سیستم کنترل کشش از ملزومات خودروهای محور عقب است.

847b6d7224dbaafbe2589ef840d98099 - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

واقعیت این است که مشکلات محور عقب بودن با سیستم کنترل کشش و همینطور کوپه بودنِ این تیپ از خودروها (نیاز کمتر به فضای کابین) همچنین با کمی هزینه ساخت بیشتر، از بین می رود.

جالب تر اینکه لیز خوردن محور عقب و یا به اصطلاح "ته انداختن" یک ماسِل آمریکایی تنها با پر کردن گاز و بدون نیاز به ترمز دستی، قبل از اینکه انحراف از مسیر تلقی شود، یک دریفت پر سرعت و تماشایی است!

با همه این اوصاف وقتی صحبت از اقتصاد و مصرف و محیط زیست می شود، (که خواه و ناخواه مارکت خودرو ها را کامل در برمیگیرد) محور عقب ها تقریبا جایی در این عرصه ندارند. پدیده ای که کاملا در خودروهای امروزی قابل مشاهده است.

کاپوت

photo 2017 12 15 09 44 23 - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

اگر دو خودرو مشابه را در نظر بگیریم که تنها تفاوتشان زاویه قرارگیری موتور در کاپوت باشد، در یک تصادف با تکانه یکسان کدام خودرو آسیب بیشتری می بیند؟

قطعا در تصادف، خودرو محور عقب با موتور طولی، سریعتر آسیب خواهد دید. چرا که وقتی موتور عرضی قرار بگیرد، فضای مناسبی بین موتور و سپر در اختیار مهندسین قرار می گیرد که به کمک طراحی مناسب می توان به امنیت قابل توجهی رسید.

کابین

the advantages of front wheel drive for cars feature car and driver photo 697498 s original 1 - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

دقیقا مشابه مورد قبلی، چیدمان عرضی موتور فضای بیشتری به کابین می دهد. فضای بیشتر کابین تنها به معنی جادارتر شدن اتاق نیست. چرا که مهمتر از آن، باعث نزدیکتر شدن سرنشینان به چرخ های جلو می شود.

متمرکز شدن هرچه بیشتر وزن بر چرخ هایی که انتقال قدرت را بر عهده دارد، باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه عملکرد بهتر موتور می شود .

نقاط عطف خودرو های محور جلو

advantages of fwd inline 1929 cord l29 photo 698042 s original - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

Cord L29 1929 اولین خودرو محور جلویی بود که ساخته شد و در بازار آمریکا به فروش رسید.

۱۹۳۴ Citroën 2CV به طور قابل بحثی اولین خودرویی است که با بردن دیفرانسیل به جلو، به کاهش وزن قابل توجهی رسید.

Citroen 2CV Prototype 1939 1 - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

کوچکِ ارزان قیمتی که ۴۱ سال تمام در خط تولید ماند و ۵ میلیون نسخه از آن به خیابان ها آمد!

۱۹۵۹ Morris Mini Minor بعد از تولیدش برای همیشه به عنوان اولین الگو ساخت یک خودرو مدرن محور جلو شناخته شد. ناگفته نماند که موتور چهار سیلندر مینی ماینر به همراه سیستم خنک کننده آبی آن، تا مدت ها مورد توجه مهندسین بود.

advantages of fwd inline 1959 morris mini minor photo 698043 s original - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

۱۹۶۶ Oldsmobile Toronado، اولین حضور GM در عرصه خودروهای محور جلو بود. موتور قدرتمند V8 آن، برای همیشه ثابت کرد که خودروهای محور جلو لزوما کامپکت و سبک نخواهند بود

advantages of fwd inline 1966 oldsmobile toronado photo 698044 s original - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

.و در نهایت این ۱۹۷۵ Volkswagen Rabbits و ۱۹۷۳ Honda Civic بودند که تقریبا همزمان برای اولین بار ساختار و پلتفرم جدیدی برای محور جلو طراحی کردند، که پس از گذشت ۴۴ سال هنوز هم از آن استفاده می شود.

ferrari599gtbhykershybridconceptcutaway l fb30fae83ddbf1ef - خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند

در نهایت نیز باید گفت که امروزه بسیاری از خودروهای چهار چرخ متحرک و کراس اوور نیز بر روی ساختاری دیفرانسیل جلو ساخته می شوند و از این رو می توان گفت که بجز کلاس خودروهای اسپرت، وانت ها و SUV ها، خودروهای دیفرانسیل جلو بر صنعت خودروسازی حکم رانی می کنند.

The post خودروهای دیفرانسیل جلو چطور جهان را به تصرف خود در آوردند appeared first on دیجیاتو.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.